10 tips: na de bevalling

Ivette's life 10 tips na de bevallingNa de bevalling komt er veel op je af. Dingen die je van te voren niet bedacht had. Ook ik liep daar tegenaan. En gedurende twee kraamweken heb ik wat tips opgedaan die mij geholpen hebben de kraamweek door te komen. Vandaag geef ik je mijn top 10 met tips voor na de bevalling. 

De foto die je hier ziet is van de fotoshoot van Elsha. Deze foto vind ik echt prachtig. En vond ik wel toepasselijk voor dit artikel.

  1. Volg je moedergevoel. Ook als je denkt dat je die nog niet hebt. Meid, dat zit ingebakken.Twijfel je bij iets, overleg met de kraamverzorgende, verloskundige en huisarts. Je instinct heeft het meestal juist. Volg het! Weet je ook dat je bij spoed  altijd 112 bellen voor advies. Ook als je geen ambulance nodig hebt, maar wel direct hulp. Dit klinkt erg dramatisch, maar 112 is er ook voor advies op afstand. De huisartsenpost kan wel eens 20 minuten duren, voordat je daadwerkelijk tot een gesprek komt. Nu moet je natuurlijk niet voor ieder kuchje gaan bellen, maar is je kindje ineens heel benauwd en wil je niet wachten op de huisarts… bellen!
  2. Zowel tijdens de zwangerschap, maar ook zeker na de bevalling, kan er straie ontstaan. Niets aan te doen, de een krijgt de mooie strepen en de ander niet. Omdat ik liever niet met zulke rode strepen blijf lopen, smeer ik het in met een olie. Ik heb hier zelf bio-oil voor en een van de action. Het gaat er eigenlijk niet om wat er in de olie zit, maar dat het een smeermiddel is. Zo kun je goed je huid masseren en de bloedtoevoer en -circulatie verbeteren. Zo zullen de strepen sneller minder zichtbaar worden.Ivette's life 10 tips na de bevalling
  3. Ben je ingeknipt, ingescheurd, of heb je een keizersnede gehad? Dan heb je op een gegevenmoment een litteken. Dat litteken wordt zonder enige hulp al snel wat stug en stevig. Maar ga je met calendulacrème smeren, zodra de wond dicht is. Dan kun je een hoop stugheid voorkomen. Ik ben dit gaan gebruiken op mijn ‘knip’ en ik heb nu een rustig streepje met eigenlijk geen stugheid.
  4. Stuur niet à la minuut de geboortekaartjes weg. De eerste week is een heel bijzondere week. Dit is meestal positief, maar geregeld dat er toch iets gebeurd waardoor die roze wolk even plaatsmaakt voor een donkere wolk. Dan heb je liever niet dat je vele mensen moet gaan afbellen. Door het geboortekaartje wat later te sturen, bouw je meer rust in voor jezelf en je kersverse gezin. Dat hebben wij bij beiden gedaan en dat was heerlijk.
  5. Komt kraamvisite meer meer mensen dan aangekondigt, stuur ze weg, vraag of ze buiten willen wachten, maar neit allemaal binnen. Ik heb dat bij mijn eerste kraamweek helaas moeten meemaken. Dat was niet leuk. Teveel mensen om me heen gaf stress, druk en onrust. Ook al komen ze van ver, dan hadden ze best van de voren even kunnen vragen of het goed was of niet. Dan kun jij zeggen dat het liever niet is en dat ze een andere afspraak kunnen maken!
  6. Na een bevalling, maakt niet uit hoe, blijven je darmen even op pauze staan. Dit is natuurlijk een allerminst prettig gevoel, want hoe langer het duurt, hoe harder het wordt. Zorg dat je de laatste paar weken van de zwangerschap je darmgestel goed doorloopt. Probiotica helpen mij niet persé een betere weerstand etc. op te bouwen, maar mijn darmen reageren er positief op. Daarnaast had ik lekker veel vezels op het menu, zoals veel fruit (geen banaan), bruin brood, en veel drinken. Als je dan eenmaal het gevoel hebt dat je moet, neem een magazine of netflix mee en ga rustig een kwartier zitten. Het is belangrijk dat je niet te veel kracht zet op je onderkantje. Door rustig te ademen, en een licht geboven houding aanneemt, zal het vanzelf komen.
  7. Heb je flinke naweeën? Neem in overleg met de verloskundge 1 dag, hoogstens 2 dagen ibuprofen. Ik had enorme naweeën en die ik op dag 3 of 4 net als gewone weeën iedere 10 minuten moest wegpuffen. Janken zat ik dan, want ik was nog bezig met bevallen. Uiteindelijk heb ik gevraagd om een pijnstilling en ibuprofen kon, voor maximaal 2 dagen. Ik voelde vrijwel gelijk verbetering. De krampen voelde ik nog wel, maar ik hoefde niet meer te puffen. 1 dag heb ik maar geslikt, met 3 pillen. Wat een verademing. Waarom maximaal 2 dagen? Dit geldt voornamelijk voor borstvoedende mama’s. De werkzame stoffen geef je via je borstvoeding door en je kindje wordt er dan suf van. Dat is niet helemaal de bedoeling, maar onder toezicht kan dat goed.
  8. Na de bevalling vloei je nog gemiddel zo’n 6 weken na. Gebruik lekker dat kraamverband, zolang als nodig. Ik heb zelf niets met maandverband, blegh. Ik voel me vies, onzeker en niet vrij. Geef mij maar tampons. Dat kraamverband kon ik prima handelen. Voor mij hoorde het dan nog bij het geheel. En ik voelde me wel zeker, als ik na 2 weken voor het eerst weer de deur uit ging.
  9. Krijg je stuwing, dan kun je bevroren appelstroop in een zakje in je bh doen. Dit blijft kneedbaar en koeld de boel goed. Let wel op dat je geen bevriezingsplekken krijgt. Houd er altijd een stuk stof tussen.
  10. En als laatste tip geef ik halve normale maandverbandjes. Zeker als je een aantal hechtingen hebt zitten in je onderkantje. Knip een maandverband door de helft, over het dunste gedeelte. Maak deze nat met water en doe het dan in een zakje in de vriezer. Zodra het maandverbandje bevroren is, doe je ze lekker in je onderbroek, onder je kraamverband. Dat geeft een heleboel verlichting, net als plassen onder de douche of met een maatbeker van een liter.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt. Succes met de bevalling als je nog moet, je kunt het! Ben je zelf bevallen en heb je nog tips hieraan toe te voegen, doe dat gerust!

Liefs van Ivette

instagram pinterest youtube bloglovin facebook google




Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *